Vissa saker blir helt enkelt mycket lättare att arbeta med när varje elev har tillgång till en egen dator. Vi håller på att avsluta momentet om privatekonomi, som av olika anledningar har fått ta lite extra stor plats den här gången. I måndag så fördjupade vi oss lite i aktiemarknaden och samtliga elever fick välja ut 5 företag att investera totalt 100 000 kr i. Med direkt tillgång till bl.a. Aktiespararnas och Dagens Industris hemsidor där aktuella börskurser och analyser finns tillgängliga och var och en kan fördjupa sig i just de företag som de själva anser mest intressanta, så blir undervisningen både enkel, rolig och aktuell. En stor fördel med att undervisa klasser med egna datorer tycker jag, är att det går att vara spontan och lyhörd för elevernas önskemål på ett helt annat sätt än när man tvingas boka datasalar långt i förväg för att jobba med ett visst moment. Med det mesta av materialet på sin egen dator så behövs heller ingen kopiering och det går på nolltid att göra filer och uppgifter tillgängliga för eleverna utan att man behöver lämna klassrummet.
Ett angenämt ”projektproblem” är att klassen har utökats med 2 elever till, en tjej och en kille, som i nuläget saknar en egen dator. Efter tisdagens En-till-en-möte så bestämde vi dock att omgående beställa två datorer till.
Mötet i tisdags blev bra tycker jag, och vi hittade lösningar på de flesta av de ”små problem” som uppkommit sen projektstarten för några veckor sedan.
Flera av dessa ”små problem” härrör till att samtliga undervisande lärare i klassen, av naturliga skäl, har majoriteten av sin undervisning i andra klasser, där situationen ser annorlunda ut. Eftersom arbetet för samtliga måste fungera i dessa klasser också, så blir det en del krockar.
T ex arbetar majoriteten av Information & Layout-lärarens elever i Office 2003 och inte Office 2007 och hon behöver på något sätt ha tillgång till båda versionerna, men har bara tillgång till en dator. Till slut blev lösningen att hon använder en privat, bärbar dator för lektionen med 1-1-klassen under detta läsår.
Internetuppkoppling och utskriftsmöjligheter för de lärare som har den slimmade 1-1 datorn blev annars den stora frågan på mötet. Utskriftsbiten måste fungera, men kan inte fungera på samma sätt som tidigare och då måste man hitta kompromisser som är ekonomiskt godtagbara, men som samtidigt inte strular till arbetssituationen allt för mycket. Personligen känner jag t ex lite ångest över att vara hänvisad till en eller två enklare skrivare och inte längre ha tillgång till de snabba nätverksskrivare som jag har i nuläget.
Att SMSP09-eleverna inte har tillgång till ett antal språkprogram som ligger på kommunens Nowell-nätverk, verkar däremot inte ha skapat några som helst problem hittills i alla fall. Ingen av språklärarna har hört av sig och verkar ha hittat alternativ eller andra lösningar. Kul att den biten verkar funka så bra!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag håller verkligen med om att tillgång till egna datorer har underlättat för många undervisande lärare. Det gör mycket bara det att vi slipper boka datasalar långt i förväg.
SvaraRadera